Alltop to jeden z bardziej znanych warszawskich warsztatów zajmujących się montażem, obsługą oraz naprawą samochodowych instalacji gazowych. Działa na lokalnym rynku od 1995 r. Dziś prezentujemy jego adaptację na LPG silnika HEMI 5.7.
STAG QMAX Plus
Taki właśnie sterownik został zastosowany przez firmę Alltop do zarządzania instalacją gazową w silniku HEMI, samochodu Jeep Grand Cherokee z 2016 r.
Sterownik STAG QMAX należy do Q-generacji – grupy nowoczesnych urządzeń produkowanych przez firmę AC S.A.z Białegostoku.
Warto wiedzieć
Od 2010 r. Alltop jest Autoryzowanym Serwisem STAG.
STAG QMAX Plus jest przeznaczony do zasilania gazowego (LPG lub CNG) silników z pośrednim wtryskiem benzyny, które mają od 5 do 8 cylindrów. Obsługuje on dwa banki wtryskiwaczy gazowych, co jest niezbędne w zasilaniu gazowym silników 2-rzędowych (widlastych – tak jak w prezentowanym przykładzie i przeciwsobnych, popularnie zwanych bokserami).
Sterownik jest wyposażony w autoadaptację ISA3 wspieraną parametrami z systemu OBD pojazdu. Wykorzystanie autoadaptacji OBD zapewnia precyzyjne dobranie dawek LPG, które są na bieżąco modyfikowane tak, aby korekty sterownika benzynowego nie ulegały zmianie. Dla kierowcy oznacza to, że dostarczana do komór spalania silnika mieszanka gazowo-powietrzna zawsze ma odpowiedni do warunków pracy jednostki napędowej skład.
Silnik HEMI 5.7
Jest to 8-cylindrowa, zbudowana w widlastym układzie konstrukcyjnym, jednostka napędowa o pojemności skokowej 5 654 cm³ dysponująca mocą 360 KM (268 kW) i maksymalną wartością momentu obrotowego 529 Nm.
Silnik jest potężny zarówno wymiarowo jak i pod względem uzyskiwanych parametrów. Nie stwarza on jednak większych problemów przy montażu instalacji LPG. Jest to stosunkowo prosta pod tym względem jednostka napędowa.
Przygotowanie LPG
Za zmianę stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy odpowiedzialne są 2 reduktory-parowniki STAG R01. Każdy z nich dysponuje wydajnością pozwalającą na zasilanie silników o mocach do 250 KM (wspólnie 500 KM), co oznacza, że silnik ma spory w parametrach reduktorów i nawet przy ekstremalnych obciążeniach nie pracują one na pograniczu swoich parametrów. Dzięki temu temperatura i ciśnienie gazu są bardzo stabilne, niezależnie od warunków pracy silnika.
Wtrysk LPG w stanie gazowym
Za podawanie paliwa gazowego do kanałów dolotowych silnika odpowiedzialnych jest 8 pojedynczych wtryskiwaczy STAG AC W03 w wersji BFC. Ich zwiększona wydajność z powodzeniem pozwala na dostarczenie odpowiedniej, do każdych warunków pracy jednostki napędowej, ilości paliwa. Zastosowanie pojedynczych wtryskiwaczy pozwoliło na zamontowanie ich jak najbliżej kanałów dolotowych, co jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia szybkości reakcji silnika na zmiany w dawkowaniu paliwa.
Zbiornik LPG
Zastosowany toroidalny (montowany we wnęce koła zapasowego) zbiornik LPG firmy GZWM o średnicy 680 i wysokości 270 mm dysponuje pojemnością geometryczną 78 l i mieści 62,4 l skroplonej mieszaniny propanu i butanu (LPG).
Zużycie paliwa gazowego (LPG)
Silnik o pojemności skokowej blisko 5,7 l ma dość duży apetyt na paliwo. Jednak właściciel zdecydował się na zmianę zasilania zaraz po zakupie, zatem nie ma mamy informacji na temat zużycia benzyny Jeepa Grand Cherokee.
Według relacji właściciela, który jak sam twierdzi „lekkiej nogi nie ma’, zużycie LPG poza obszarem zabudowanym wynosi 16 l LPG na 100 km. Przy cenie LPG wg notowania e-petrol z 3 kwietnia 2019 r. – 2,16 zł/l, koszt przejechania 100 km dla Jeepa Grand Cherokee z silnikiem 5,7 HEMI wynosi 34,56 zł. Zasięg przy pełnym zbiorniku LPG i takim zużyciu paliwa wynosi 390 km. Całkiem sporo.
W mieście zużycie LPG wzrasta do 18 l/100 km, co stanowi koszt 38,88 zł/100 km. Pełny zbiornik w mieście wystarcza na 347 km. To także całkiem dobry zasięg.
Wbrew pozorom silniki HEMI to stosunkowo łatwe jednostki napędowe do adaptacji na zasilanie gazowe. Przy takiej pojemności skokowej koszty eksploatacji na benzynie są ogromne ale dzięki instalacji LPG można je ograniczyć do akceptowalnego poziomu i cieszyć się dobrą jazdą, jaką daje silnik HEMI, bez ponoszenia zbędnych kosztów związanych z 2-krotnie droższym od LPG paliwem.