Dotryskowe systemy LPG (dawkujące fazę lotną LPG i realizujące dotrysk benzyny chroniący wtryskiwacze) stosowane w samochodach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny są cały czas rozwijane pod kątem możliwości współpracy z kolejnymi tego typu jednostkami napędowymi występującymi na polskim rynku. Jak się okazuje spory wkład w rozwój tego typu systemów mają warsztaty.
Alltop
Mało kto wie, że w procesie opracowywania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny zasilanych LPG przez system STAG 400 DPI oprócz działu rozwoju firmy AC S.A. bierze także udział Alltop – warsztat montażu i obsługi samochodowych instalacji gazowych marki STAG z Warszawy.
Synergia AC S.A. i Alltop
Firmy wzajemnie wykorzystują swoje możliwości i kontakty. Alltop doskonale zna potrzeby swoich klientów, ponieważ bacznie obserwuje współczesny rynek samochodów osobowych, poprzez zbieranie zapytań użytkowników o możliwość zasilania LPG poszczególnych modeli pojazdów.
Analizując te zapytania, producent, w tym przypadku firma AC S.A., która wytwarza instalacje LPG marki STAG jest w stanie wytypować samochody z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które są najbardziej popularne na rynku i których kierowcy chcą poddawać je konwersji na zasilanie LPG.
Prosta procedura
Do firmy Alltop na montaż samochodowych instalacji gazowych trafiają klienci mający różne samochody. Spory odsetek stanowią kierowcy samochodów wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Są wśród nich także tacy, których pojazdy z jednostkami napędowymi z wtryskiem bezpośrednim nie zostały jeszcze opracowane pod kątem zasilania LPG.
Konsultacja z działem technicznym AC S.A.
Po konsultacjach z działem technicznym AC S.A. odnośnie możliwości zasilania LPG konkretnego samochodu i otrzymaniu od firmy zgody na jego opracowanie , klient jest umawiany na montaż instalacji gazowej.
Jest on oczywiście informowany o tym, że jego auto będzie pierwszym egzemplarzem tego modelu poddawanym konwersji z wykorzystaniem systemu zasilania gazowego STAG 400 DPI, ponieważ może okazać się, że opracowanie danego silnika pod kątem zasilania LPG z różnych przyczyn okaże się niemożliwe. Jest to jednak czysto hipotetyczna wizja, ponieważ doświadczenie obu firm, zarówno AC S.A. oraz Alltop jest na tyle bogate, że tego rodzaju pomyłki się nie zdarzają. W historii współpracy firm AC S.A. oraz Alltop taki przypadek nigdy nie miał miejsca. Ponadto nawet gdyby do niego doszło to użytkownik nic nie ryzykuje ponieważ koszt demontażu pokrywa Alltop.
Każdy taki montaż związany opracowaniem pod kątem zasilania LPG nowego kodu silnika odbywa się zawsze w obecności technika z firmy AC S.A. i pod jego nadzorem.
Wytyczne do montażu STAG 400 DPI
W trakcie takiego pracy nad takim samochodem powstaje cała dokumentacja dotycząca montażu systemu STAG 400 DPI w danym pojeździe z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Jest to tzw. aneks czyli „Wytyczne do montażu STAG 400 DPI”. Jest to bogato ilustrowana fotografiami instrukcja montażu instalacji LPG w konkretnym samochodzie z dokładnym opisem montażu części mechanicznych gazowego układu zasilania oraz szczegółowym opisem podłączenia części elektrycznej. Z opisem podłączania poszczególnych przewodów i ich kolorami.
Całość jest wzbogacona o fotografie sterowników ich tabliczek znamionowych oraz schematy ich zamontowania w pojeździe. Ponadto aneks taki zawiera zdjęcia poszczególnych złącz z opisanymi pinami, z których sygnał wymaga podłączenia do instalacji LPG.
Materiały do takiej dokumentacji wykonuje się w czasie pierwszego montażu, a opracowany na ich podstawie aneks jest w całości opracowywany przez firmę Alltop oraz doradcę technicznego AC S.A. Służy on później innym montażystom jako „Wytyczne do montażu STAG 400 DPI”dostępne na stronie internetowej AC S.A.
Nowe opracowania Alltop i AC S.A.
W ostatnim okresie firma Alltop opracowała 2 nowe kody silników, które są teraz obsługiwane przez system STAG 400 DPI.
Są to:
- silnik 3.2 V6 JTS w Alfie Romeo 159,
- silnik 2.0 turbo w Cadillacu XTS.
W zeszłym roku Alltop współuczestniczył w opracowaniu pod kątem zasilania LPG silnika 1.5 turbo (L15BA) w Hondzie Civic.
Alltop nie jest z pewnością jedynym serwisem, który współuczestniczy z firmą AC S.A. w opracowywaniu nowych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny pod kątem zasilania gazowego ale może jesteśmy jedynymi, którzy chcą się tym faktem pochwalić. Takimi opracowaniami zajmują się serwisy z największym doświadczeniem, dysponujące odpowiednim wyposażeniem i takie, które nie boją się tych nowoczesnych jednostek napędowych. Są to warsztaty, które chcą mieć wkład w rozwój branży autogazu w Polsce.
Bartłomiej Grudny, Alltop