Dziś prezentujemy kolejne auto z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Tym razem do warsztatu firmy Alltop trafiło Audi A6 Allroad pochodzące z 2008 r. W gamie silnikowej tego produkowanego w latach 2006-2011 auta dominowały dwurzędowe silniki widlaste (V6, V8 i V10 – w wersjach RS6 i S6).
Audi A6 Allroad z silnikiem V6 3.2 FSI
W prezentowanym samochodzie zastosowano 6-cylindrową jednostkę napędową zbudowaną w układzie widlastym o pojemności skokowej 3123 cm³ (V6 3.2 FSI).
Silnik ma po 4 zawory w każdym cylindrze. Czasy otwarcia zarówno zaworów dolotowych jak i wylotowych są regulowane (zmienne fazy rozrządu), co pozwala w maksymalny sposób wykorzystywać energię zawartą w paliwie.
Benzyna jest podawana bezpośrednio do każdej z 6 komór spalania.
Tak zbudowany silnik, którego stopień sprężania wynosi 12,5, generuje moc 255 KM (188 kW) przy 6500 obr./min. oraz osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 330 Nm przy 3250 obr./min.
Zużycie benzyny wg Audi
Audi deklaruje średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 11 l/100 km (w mieście 15,6 l/100 km).
Trudno zaakceptować takie wyniki, a raczej koszty jakie one powodują. Cały czas najlepszym sposobem na ich 2-krotne zmniejszenie pozostaje montaż instalacji gazowej.
Gazowy układ zasilania
Z uwagi na to, że silnik V6 3.2 FSI jest jednostką napędową z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w prezentowanym samochodzie zastosowano instalację STAG 400-6 DPI A1 polskiej firmy AC S.A.
Jest to instalacja dedykowana do jednostki napędowej V6 3.2 FSI w samochodzie Audi A6 Allroad.
Sterownik STAG 400-6 DPI A1 dawkuje LPG w fazie gazowej do kanałów dolotowych silnika oraz uruchamia wtryskiwacze benzynowe, realizując dotrysk benzyny. Jest on niezbędny w celu ochrony przed uszkodzeniem umieszczonych w komorach spalania wtryskiwaczy benzynowych.
Reduktor-parownik LPG
Tej wielkości jednostka napędowa wymaga sporej ilości paliwa gazowego, które należy odpowiednio przygotować. Chodzi o jego dokładne odparowanie i utrzymanie odpowiedniego do zasilania silnika ciśnienia, co musi być realizowane w pełnym zakresie obciążeń jednostki napędowej.
Te zadania realizuje reduktor-parownik STAG R02 TWIN, który pracuje z odpowiednią do zapotrzebowania silnika V6 3.2 FSI wydajnością, a parametry odparowanego gazu (temperatura i ciśnienie) są stabilne nawet przy długotrwałej pracy silnika z dużym obciążeniem, także przy niskich temperaturach otoczenia, kiedy następuje dodatkowe wychładzanie reduktora przez pęd powietrza.
Osiągnięto to dzięki odpowiedniej konstrukcji reduktora STAG R02 TWIN oraz zastosowaniu materiałów ograniczających wymianę ciepła z otoczeniem, a jednocześnie zapewniających bardzo szybkie osiąganie odpowiedniej temperatury pozwalającej na pracę urządzenia z pełną wydajnością.
Producent, firma AC S.A. deklaruje, że wydajność reduktora pozwala na zasilanie silników o mocach do 280 KM, co biorąc pod uwagę realizowany przez sterownik STAG 400-6 DPI A1 dotrysk benzyny, zapewnia duży zapas jego wydajności w stosunku do zapotrzebowania jednostki napędowej V6 3.2 FSI na paliwo.
Filtr fazy gazowej
Odparowane i utrzymywane pod odpowiednim ciśnieniem paliwo gazowe (w prezentowanym Audi A6 Allroad jest ono utrzymywane na poziomie 1,15 bara) jest kierowane poprzez filtr fazy gazowej F-779-C z papierowym wkładem i dwoma króćcami wejściowymi oraz dwoma wyjściowymi do pojedynczych wtryskiwaczy STAG AC W03. Są one zgrupowane w dwie potrójne sekcje zasilające oba rzędy cylindrów.
Zbiornik LPG
Zamontowany we wnęce koła zapasowego toroidalny zbiornik firmy Bormecho wymiarach 650 mm (średnica) i 250 mm (wysokość) dysponuje pojemnością geometryczną 67 l i przy zachowaniu 80-procentowego stopnia napełnienia mieści około 54 l LPG w stanie ciekłym.
Połączenia wysokociśnieniowe
Wszystkie elementy gazowego układu zasilania, w których LPG występuje w stanie ciekłym (zawór tankowania – zbiornik LPG i zbiornik LPG – elektrozawór gazowy przy reduktorze) są połączone rurkami miedzianymi.
Zużycie benzyny i koszty użytkowania przed montażem LPG
Samochód przed montażem instalacji gazowej zużywał 15 l benzyny na 100 km. Przy średniej cenie tego paliwa 5,24 zł/l (wg notowania e-petrol z 22 maja 2019 r.) oznacza to, że
- koszt przejechania 100 km na benzynie wynosił 78,6 zł.
Zużycie paliwa i koszty użytkowania po montażu instalacji LPG
Po montażu gazowego układu zasilania STAG 400-6 DPI A1 zużycie paliwa wynosi:
- 12-15 l LPG,
- 2-4 l benzyny (wspominany dotrysk).
Stanowi to koszt:
- 27-33,6 zł za LPG (wg notowania e-petrol z 22 maja 2019 r. litr LPG kosztuje 2,24 zł),
- 10,5-21 zł za benzynę.
W sumie zatem koszt przejechania 100 km po konwersji samochodu na LPG wynosi:
- od 37,5 do 54,6 zł,
Oszczędności dzięki LPG
Koszty są niższe w stosunku do użytkowania na benzynie
- od 24 do ponad 41 zł na każdych 100 km.
Przy założeniu średniego rocznego przebiegu na poziomie 20 tys. km w kieszeni użytkownika pozostaje:
- 4800 do 8220 zł.
Oznacza to, że instalacja LPG w Audi A6 Allroad, której koszt wynosił 5200 zł spłaci się praktycznie w ciągu pierwszego roku użytkowania samochodu.
Jako Autoryzowany Serwis STAG sięgamy tylko po sprawdzone rozwiązania jakimi są kompletne zestawy montażowe tego białostockiego producenta. Montaż instalacji gazowej w Audi A6 Allroad nie należy do najłatwiejszych bo komora silnikowa jest dość szczelnie wypełniona jednostką napędową. Sama kalibracja systemu STAG 400 DPI jest jednak stosunkowo prosta i nie sprawia większych problemów. Po jej wykonaniu system jest praktycznie bezobsługowy dla klienta. Oprócz okresowej wymiany filtrów i kontroli parametrów pracy instalacji nie wymaga on wykonywania żadnych innych czynności. Często okazuje się, że zużycie paliwa okazuje się większe niż wynikało z wcześniejszych założeń. Wynika to z faktu, że klienci po montażu instalacji LPG mają „cięższą nogę”. Jednak różnica w cenie benzyny i LPG (obecnie 3 zł) jest na tyle wysoka, że i tak zawsze się to opłaca.
Bartłomiej Grudny, Alltop